Wat te doen bij COVID-19 klachten?

Heeft u last van één van de volgende symptomen: hoesten, pijn op de borst, koorts, spierpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, neusloop, verstopte neus, niezen, smaak en/of geurverlies of diarree? Boek dan een telefonische raadpleging voor meer info of bel ons op 016/22 21 26 voor een afspraak. Wij bekijken dan met u of een coronatest nodig is. Indien nodig nemen wij of onze praktijkassistent deze test af. Binnen de 24u heeft u het resultaat. Maak zelf geen afspraak online. Wij proberen te vermijden dat patiënten met mogelijk COVID-19 in contact komen met andere patiënten.

 

Wat te doen bij een hoog of laag risicocontact?

Heeft u rechtstreeks contact gehad met een patiënt met bewezen COVID-19? Dan is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met uw arts. Zorg ervoor dat u voor u verder advies gekregen heeft met niemand anders in fysiek contact komt. U boekt hiervoor best een telefonische raadpleging. Wij bekijken dan met u welke quarantainemaatregelen er moeten genomen worden. Indien u getest moet worden, kunnen we u hiervoor via telefoon een afspraak in onze praktijk inboeken. Maak zelf geen afspraak online. Wij proberen te vermijden dat patiënten met mogelijk COVID-19 in contact komen met andere patiënten.

 

Wat te doen bij vertrek naar het buitenland?

Voor de meest actuele informatie over de noodzaak van een coronatest voor vertrek naar het buitenland verwijzen we u naar de website van Buitenlandse Zaken. Deze informatie verandert heel regelmatig. Heeft u een negatieve test nodig om te kunnen vertrekken naar het buitenland? U kan dan online een afspraak maken in onze praktijk of u kan terecht in het testcentrum van de Brabanthal. U plant deze test best ongeveer 48u voor uw vertrek. Indien u een afspraak maakt voor 10u ’s morgens hebben wij normaal gezien het resultaat tegen ’s avonds. Gezien er een grote vraag naar PCR testen wordt verwacht, kunnen wij u nooit garanderen dat u op tijd uw resultaat zal hebben. Wij doen wel onze uiterste best hiervoor. Voor een vlotte communicatie van het testresultaat raden wij u aan de mynexuz app te installeren. Deze test wordt slechts onder bepaalde omstandigheden terugbetaald. Anders betaalt u hiervoor 48€ aan het labo.

Om jouw COVID-certificaat te downloaden en je te informeren alvorens je op zomervakantie vertrekt, kan je nu ook terecht op https://covidsafe.be/.
Vanaf 1 juli kunnen de certificaten effectief gebruikt worden. Tot dan blijven de oude regels nog van kracht. Met je persoonlijke COVID-certificaat kan je vanaf 1 juli geldig binnen de EU aantonen dat je:

  • ofwel voldoende gevaccineerd bent (in principe vanaf 2 weken na het 2e vaccin);
  • ofwel een geldige negatieve test hebt;
  • ofwel (recent) hersteld bent van COVID-19.

Met vragen kan je terecht bij de Vlaamse helpdesk 078 78 78 50 (9u – 19u op weekdagen). Uw arts kan u op geen enkele andere manier een QR code bezorgen dan via deze website of app.

 

Wat te doen bij terugkeer uit het buitenland?

Indien u terugkeert uit het buitenland dient u een passenger location form (PLF) in te vullen. Indien u een test moet laten afnemen, kan u hiervoor online een afspraak in de praktijk maken. Voor een vlotte communicatie van het testresultaat raden wij u aan de mynexuz app te installeren. Deze test wordt terugbetaald.